Liselotts guide till Axel Ebbe 

Härliga våren är här och i Skåne berikar vi gärna kropp och själ med konst- och kulturutflykter! Följ med Trelleborgs Museums konstintendent Liselott Hylén på en spännande konstvandring i Axel Ebbes fotspår. Upptäck konstnärens offentliga verk i och runt Trelleborgs lummiga Stadspark och avsluta med en fika på något av stadens caféer. Vandringen gör du på egen hand. 

Axel Ebbe (1868-1941) var en konstnär född i Hököpinge som blev en välansedd skulptör, författare och grafiker. I början av 1900-talet var Axel Ebbe en av Sveriges mest berömda skulptörer och hans verk finns att beskåda i många skånska städer. Kanske känner du till Arbetets Ära på Möllevångstorget i Malmö eller Mannen som bryter sig ur Klippan på Universitetsplatsen i Lund? Mest berömd är han nog ändå för sina gracila skulpturer av kvinnogestalter som t ex Solrosen i Kungsparken i Malmö och Famntaget i Smygehuk.

”Det som fascinerar mig med Axel Ebbes verk är hur klassisk skulptur laddas med symbolik, säger Liselott. Den undersköna kvinnan, Ebbes bild av dåtidens kvinnoideal, är kanske det som fångar blicken, men tittar man närmre finns det oftast en twist. Det vackra ställs i kontrast med det lite skrämmande eller fantasieggande. För Axel Ebbe var idéen bakom verken nästan viktigare än själva resultatet och titlarna är alltid genomtänkta och träffsäkra.”

Liselott Hylén
Konstintendent på Trelleborgs Museer

Axel Ebbes Konsthall
Det bästa stället att börja konstvandringen är vid Axel Ebbes egen Konsthall. Konsthallen är just nu bara öppen sommartid, men den är en arkitektonisk pärla och flera av konstnärens verk finns i fasaden och i miljön intill. Konsthallen invigdes 1935 och Axel Ebbe var själv med och utformade den tillsammans med arkitekten Carl-Axel Stoltz.
Kyrkogrimen
Skulpturen som vaktar ingången till konsthallen, skulle kvällstid med effektiv belysning kunna skrämma även den modigaste. Långt tillbaka i tiden offrade man ett djur vid bygge av kyrkor och helgedomar för att ge beskydd åt byggnaden nattetid – en kyrkogrim. Visst ville Axel Ebbe beskydda sin helgedom? Lyckligtvis fick inget djur spilla sitt liv här, men en kyrkogrim blev det. Här i form av ett bevingat väsen som är en blandning mellan en gargyl och en bagge.

Leksaken
I konsthallens fasad finns reliefen Leksaken. En kerub med lockigt hår och änglavingar strider med en liten demon med klor, svans och spetsiga vingar. De rycker och sliter i en leksak – ett litet klot som föreställer jordklotet. Demonen håller klotet tätt intill sin kropp, medan änglabarnet med alla knep försöker dra det till sig. En kamp mellan det goda och det onda.

På Demantehällen
I fontänskulpturen intill Axel Ebbes Konsthall ser vi två havsnymfer som försöker värja sig mot en knubbig pojkgestalt med en obehaglig uppsyn. De vackra, gracila kvinnogestalterna står i skarp kontrast mot det obehagliga. Pojkgestalten försöker gripa tag i den ene sjöjungfruns fiskstjärt och dra henne till sig medan hon försöker hålla sig kvar uppe på stenhällen.
”Djupt i hafvet på demantehällen, näcken hvilar i grönan sal” skrev Arvid August Afzelius i sången Näckens polska från 1904. Kanske är det här Axel Ebbe hämtat konstverkets titel? Är det Näcken och Ägirs döttrar som skulpturen handlar om? Näcken var ett förkroppsligande av olika faror i vattendrag och försökte ibland locka till sig personer för att dränka dem. Inte konstigt om kvinnogestalterna försöker ta sig därifrån. Fontänskulpturen finns också som offentligt verk i Hässleholm.
Irrbloss
Intill konsthallen ligger Stadsparken och i fågeldammen står Axel Ebbes Irrbloss. Ett sirligt och elegant kvinnoväsen balanserar med lätthet på ett ben ovanpå ett kranium. I ena handen håller hon en låga. Vackert möter obehagligt ännu en gång.
Ett irrbloss var en mytologisk varelse med rötter i folktron och sagornas värld. En irrande ande som gjort lika mycket gott som ont i livet och därför varken kom till himlen eller helvetet. En annan tro var att irrblosset var någon som lurats gå ned sig i en myr och efter sin död blivit ett irrbloss – en låga som för alltid skulle dansa runt platsen de dog.
Skulpturen invigdes 1919 i och var det första offentliga konstverket i Trelleborg.
Sjöormsfontänen
Om man går västerut genom stadsparken till Stortorget, möts man av den magnifika Sjöormsfontänen. Fontänen är inte någon liten försynt skapelse – utan stor svulstig och mäktig! Den är 4 meter hög och om sjöormen skulle kunna sträcka ut sig är den hela 50 meter lång.
En fager sjöjungfru med svallande hår kämpar med att bemästra en livlig sjöorm vars långa smäckra kropp virvlar runt och bildar formen till fontänen. Ur Sjöormens gap sköljer vattenkaskader ner över dess rygg och sjöjungfrun. Motivet är en kamp mellan något vackert och lite skrämmande eller hotfullt – ett återkommande motivval för Axel Ebbe. Man undrar om det är en strid där hon bemästrar sjöormen eller är det hennes färdmedel?